Lluís Bagaria
Si hi ha algun gènere artístic amb el qual s’ha acabat identicant Ramon Casas, aquest ha estat sens dubte el del retrat. El retrat apareix en multitud d’obres seves, com a dibuixant i com a pintor, en retrats pròpiament dits, però també en caricatures, en cartells, en les seves cartes, etc. Fins i tot les gures femenines de les seves obres de gènere, des de la Madeleine de l’època parisenca fins a les seves chulas de després del 1900, com Angustias o Amparo, apareixen en ocasions amb noms concrets, encara que les seves models no es diguessin així, com si tingués la necessitate de singularitzar-les. Com a conseqü.ncia, un bon nombre d’obres mestres que van sorgir de les seves mans s’han d’adscriure a aquest gènere.
Eduardo Chicharro.
A través dels retrats que va pintar al llarg de la seva vida podem apreciar l’evolució del seu estil. Les primeres creacions lligades a aquest gènere són, com sol ser habitual, autoretrats i retrats de familiars o d’amics íntims, és a dir, de la gent que tenia més a mà i a la qual podia estudiar amb més facilitat (inclòs ell mateix). L’autoretrat va ser, de fet, un tema constant al llarg de la seva vida, al qual va dedicar un bon nombre d’obres.
Alexandre de Riquer.
Javier Vidal
Quadras.
Casas va pretendre fer una galeria d’homes il·lustres, és a dir, va voler retratar les principals personalities de l’àmbit cultural del seu temps, no només de Catalunya (com el seu amic Miquel Utrillo), sinó ns i tot d’Espanya o Europa (Anders Zorn, William Degouve de Nuncques), valent-se de la seva facilitat amb el dibuix, executant els retrats ràpidament al carbonate amb tocs de pastel o guaix. De mica en mica, Casas es va anar convertint, gairebé sense adonar-se’n, en el principal retratista del seu temps, sol·licitat també per la burgesir. Dins el nodrit grup de retrats que va realitzar en vida, els dedicats a la gura femenina ocupen un bloc especial, moltes vegades convertits en la perfecta excusa per recrear-se en la seva bellesa. A partir del 1900, va ser freqüent que Casas presentés les seves models abillades segons la moda espanyola —barrets, peineta, mantons—, però també vestides segons les últimes tendències, a partir d’un concepte d’elegància molt sovint ja convencional. (…)*
Jordi Sánchez
Juan C. Bejarano
Juan C. Bejarano
a "Ramon Casas. La vida moderna"
Charles Deering
La trobada amb Charles Deering, el promotor de la restauració del castell de Tamarit, va tenir lloc l’any 1903 en una visita que aquest va fer-li al seu estudi del Passeig de Gràcia de Barcelona per comprar-li uns quadres. Deering, un nord-americà nascut a Maine, financer i col·leccionista d’art i antiguitats, amb una gran fortuna i bones rendes provinent de les fàbriques de maquinària agrícola que havia fundat el seu pare, va realitzar en anys posteriors diversos viatges per tot Catalunya acompanyat per en Casas.
Eugeni d'Ors
Interior a l' aire lliure. Aquest m' agrada tant que l' he possat.
Josep Pijoan
Pere Romeu.
Le Moulin de la Galette.
Miquel dels Sants Oliver
Pau Casals a llapis.
Angel Guimerà
Raimon Casellas
La Sargantain és una pintura a l'oli realitzada per Ramon Casasel 1907 a Barcelona i que pertany des d'aquell mateix any a la col·lecció del Cercle del Liceu de Barcelona.
Cap al 1905, Casas va conèixer una jove de 18 anys, de procedència modesta, amb la qual va establir l'única relació sentimental estable que se li coneix i amb la qual acabaria casant-se el 28 de setembre de 1922. L'atracció que en els inicis de la relació va haver de sentir el pintor per aquesta jove, anomenada Júlia Peraire i Ricarte, queda superbament reflectida en l'obra que comentem, sens dubte la pintura més sensual de tota la seva trajectòria artística.
Dama en interior
Retrat de senyoreta
Enric Morera
Manolo Hugué
Emili Sala
Enric Galwey
Francesc Cambó
Gonzalo Bilbao
Jacint Verdaguer
Joaquim Casas i Carbó, cosí germà del pintor.
Lluís Bagaria
Manuel Feliu de Lemus
Miquel Utrillo
Ramon Casas i
Leandre Galceran
Xavier Gosé
Ramon Casas i Pere Romeu en cotxe.-
Arcadi Mas i Fondevila
Mercedes Llorach
Santiago Rusiñol
Les senyoretes
Marguerite Laborde
Sempronio
Isidre Nonell
Júlia Peraire: venedora de loteria, musa, amant i esposa de Ramon Casas
Quan Ramon Casas va conèixer Júlia Peraire, ell era un artista consagrat que passava de la quarantena i ella una noia de divuit anys que es guanyava la vida venent loteria dels cafès. L’atracció va ser immediata i ràpidament la jove es va convertir en la musa i l’amant de l’artista.
Però, més enllà del primer moment, Júlia Peraire va continuar inspirant Casas i la seva figura és recurrent durant la seva obra: trobem el seu cos nu en estudis, vestida de torera, en escenes de la vida quotidiana a Sitges, llegint al claustre de Sant Benet de Bages, on estiuejaven… Perquè, malgrat els recels familiars i socials que en un primer moment van deixar Júlia relegada en un segon pla, la parella es va acabar casant i van continuar treballant junts fins a la mort de Casas, el 1932.
Montserrat Carbó
Pablo Ruiz Picasso
Santiago Rusiñol.
Casas va casar-se l’any 1922, vorejant ja la seixantena, amb Júlia Peraire i Ricarte. Venedora de loteria, en un punt de la plaça de Catalunya situat entre el Cafè Continental i la Maisón Dorée, era vint i dos anys més jove.La va conèixer el 1906 quan només tenia divuit anys i va convertir-la en la seva model preferida i amant.La família del pintor no acceptà aquesta relació i no va ser fins el 1913, després de la mort de la seva mare, quan van anar a viure junts a una casa del barri barceloní de Sant Gervasi.
Joaquim Malats
Sardanes a la font de Sant Roc (Olot)
Charles Deering
La trobada amb Charles Deering, el promotor de la restauració del castell de Tamarit, va tenir lloc l’any 1903 en una visita que aquest va fer-li al seu estudi del Passeig de Gràcia de Barcelona per comprar-li uns quadres. Deering, un nord-americà nascut a Maine, financer i col·leccionista d’art i antiguitats, amb una gran fortuna i bones rendes provinent de les fàbriques de maquinària agrícola que havia fundat el seu pare, va realitzar en anys posteriors diversos viatges per tot Catalunya acompanyat per en Casas.
Eugeni d'Ors
Interior a l' aire lliure. Aquest m' agrada tant que l' he possat.
Josep Pijoan
Pere Romeu.
Le Moulin de la Galette.
Miquel dels Sants Oliver
Pau Casals a llapis.
Angel Guimerà
Raimon Casellas
La Sargantain és una pintura a l'oli realitzada per Ramon Casasel 1907 a Barcelona i que pertany des d'aquell mateix any a la col·lecció del Cercle del Liceu de Barcelona.
Cap al 1905, Casas va conèixer una jove de 18 anys, de procedència modesta, amb la qual va establir l'única relació sentimental estable que se li coneix i amb la qual acabaria casant-se el 28 de setembre de 1922. L'atracció que en els inicis de la relació va haver de sentir el pintor per aquesta jove, anomenada Júlia Peraire i Ricarte, queda superbament reflectida en l'obra que comentem, sens dubte la pintura més sensual de tota la seva trajectòria artística.
Dama en interior
Retrat de senyoreta
Enric Morera
Manolo Hugué
Emili Sala
Enric Galwey
Francesc Cambó
Gonzalo Bilbao
Jacint Verdaguer
Joaquim Casas i Carbó, cosí germà del pintor.
Lluís Bagaria
Manuel Feliu de Lemus
Miquel Utrillo
Ramon Casas i
Leandre Galceran
Xavier Gosé
Ramon Casas i Pere Romeu en cotxe.-
Arcadi Mas i Fondevila
Mercedes Llorach
Santiago Rusiñol
Les senyoretes
Marguerite Laborde
Sempronio
Isidre Nonell
Júlia Peraire: venedora de loteria, musa, amant i esposa de Ramon Casas
Quan Ramon Casas va conèixer Júlia Peraire, ell era un artista consagrat que passava de la quarantena i ella una noia de divuit anys que es guanyava la vida venent loteria dels cafès. L’atracció va ser immediata i ràpidament la jove es va convertir en la musa i l’amant de l’artista.
Però, més enllà del primer moment, Júlia Peraire va continuar inspirant Casas i la seva figura és recurrent durant la seva obra: trobem el seu cos nu en estudis, vestida de torera, en escenes de la vida quotidiana a Sitges, llegint al claustre de Sant Benet de Bages, on estiuejaven… Perquè, malgrat els recels familiars i socials que en un primer moment van deixar Júlia relegada en un segon pla, la parella es va acabar casant i van continuar treballant junts fins a la mort de Casas, el 1932.
Montserrat Carbó
Pablo Ruiz Picasso
Santiago Rusiñol.
Casas va casar-se l’any 1922, vorejant ja la seixantena, amb Júlia Peraire i Ricarte. Venedora de loteria, en un punt de la plaça de Catalunya situat entre el Cafè Continental i la Maisón Dorée, era vint i dos anys més jove.La va conèixer el 1906 quan només tenia divuit anys i va convertir-la en la seva model preferida i amant.La família del pintor no acceptà aquesta relació i no va ser fins el 1913, després de la mort de la seva mare, quan van anar a viure junts a una casa del barri barceloní de Sant Gervasi.
Joaquim Malats
Sardanes a la font de Sant Roc (Olot)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada