Tractament de les imatges

Bloc de Pensament i autosensibilització, que va començar per pura necessitat de sobreviure, en un món força mancat de curiositat per saber coses, quines ?..... qui som ? .... on som ?... que fem aquí ? ... cap on anem o a on volem anar ? ....... el nostre temps és curt , cal aprofitar-ho. Aturar-se a pensar, un moment ,abans d’ agafar un camí o un altre, compartir coneixements i experiències ....com aquests camperols francesos de finals del XIX. Està clar que parlen de política, un vol convençer a l' altre, però la meitat escolta amb atenció i tots comparteixen idees....

diumenge, 19 de desembre del 2021

Un catalán en tierras de Artigas

 

Durante i después de mi viaje a Uruguay se me ha preguntado repetidamente mi opinión como foráneo sobre Uruguay. 

Fueron 22, pero intensos dias, en los que solamente vi una parte muy pequeña de vuestro país: Minas, Montevideo, Piriápolis y Punta del Este por este orden y sus respectivas conexiones. Escribo en castellano mis experiéncias, no siendo habitual en mi, de hecho és la primera vez, porque van dirigidas a vosotros y pienso que lo haré mejor que el traductor de Google.



Las fotografias són mias en su gran mayoria, hechas "in situ" y mis opiniones, sobretodo, no pretenden ofender a nadie pero estan elaboradas con la mayor objetividad posible, vistas y maduradas dias después de haber hablado, llevado por mi curiosidad insaciable, con multitud de personas durante mi viaje.   





Esta claro que si me hubiera quedado solamente en Punta del Este no habria podido contrastar nada de lo que ahora vereis y leereis si teneis suficiente paciéncia conmigo. Aviso tambien que no vengo a juzgar nada solamente a poner en relieve como ve uno de fuera a vuestro no tan pequeño país, el mio és siete veces más pequeño aunque con el doble de población. Me refiero a mi amada Catalunya claro. 

Tampoco vengo a enrollarme sobre el prócer José Gervasio Artigas aunque he tenido que leer un poco sobre vuestra história para comprender al país que visitaba. Tantas calles, estatuas y monumentos, plazas, hasta aquí todo normal para mi, querian decir algo sobre la importáncia de una determinada época histórica.      






Pero cuando un departamento entero, lo que sería una de nuestras provincias, se llama Treinta y tres, Lavalleja, Artigas o cuando se pone el nombre de una ciudad, Piriápolis, "ciudad de Piria" en honor al empresario que la fundó, la cosa empieza a llamarme la atención. Hay que tener en cuenta que aquí en el viejo mundo las ciudades y poblaciones tienen más de mil años, la mayoria, y su nombre proviene del latín antiguo, la lengua de los antiguos romanos. El nombre de mi pueblo viene de Sparagaria (Esparreguera) y está fechado en el 985 después de Cristo.  











Ya sé que la independencia de Uruguay se materializó con su primera constitución votada por el pueblo el 18 de Julio de 1830, de ahí la larguisima avenida que atraviesa Montevideo de punta a punta y que tuve el honor de atravesar. 







Estátua del prócer delante del Banco República en Montevideo. Seguro que no nos vamos a olvidar de él. 



En la casa de la Cultura de Minas vimos parte de esta História militar y de conquista para conseguir la preciada independencia en forma de República. Quien las pillara, a mí me lo vais a decir. 






Pero después de tantas armas y sangre derramada llegó la paz y la cultura. 








Aquí és cuando os he de decir que el titulo de mi entrada en el blog en un principio era: "un catalán en tierras de Mugica" pero para no herir sensibilidades y ser politicamente correcto ,,,,, De hecho el nombre de Mugica suena mucho y bien en Europa. Le escribí una carta antes del viaje para verlo y me dijeron que no era muy dificil de ver, solamente presentarse en su chacra y que él tenga ganas. Lo de blancos y colorados o del Frente Amplio pasa lo mismo que con el Nacional y el Peñarol, mejor no hablar sinó conoces al adversario. 

(Gracias a Rosa Noelia por la foto, un beso muy grande) 







Que estimula más al patriotismo uruguayo actualmente, si Gardel és o no uruguayo.



















La bandera. 











O el fútbol ? 







Los gustos uruguayos són muchos y variados seguramente como en todas partes, pero he observado algunos que se repiten mucho.


Helados, sobretodo el de zambayón.




El queso en todas sus formas y tamaños.




El dulce de leche, que harian sin dulce de leche?







Más queso, en este caso de Colonia.




El mate és el lo primero, a todas horas y en cualquier lugar. Esta és una máquina expendendora de agua caliente situada en una panaderia de Solis de Mataojo. 



Los dulces como no, os encanta todo lo dulce. No hay mujer uruguaya que no sepa hacer un pastel de cumpleaños. 



El color verde manzana. He visto muchas fachadas de casas pintadas con ese color. Con tanto campo no me extraña. El color estrella de "La Pasiva" és el verde manzana y está por todas partes. 







Chorizo al pan, para el cual inventaron una sola palabra: "choripán" Les encanta también la mayonesa y el huevo duro que ponen a la menor oportunidad. 









Cuando llegué a vuestra tierra lo primero que me encontré fué un aeropuerto moderno y mucho más humanizado que el de Madrid. Claro está que solo tiene una terminal, pero te aseguro yo que se agradece mucho cuando vienes hecho una piltrafa.





Estas dos palabras: moderno y humanizado, junto con sostenibilidad definiran algunas de mis opiniones sobre Uruaguay. 








El calor humano en el recibimiento se agradeció mucho, hacia un vientecillo atlántico bastante frio, y mis ganas de fumar eran de drogadicto con el mono. 






 El Fiat Mobi de 63 CV que alquilé me pareció una broma pesada pués con ese potencial y tres cilindros en el motor no alcanzaria más de 100 Kms/hora en bajada. Más tarde me di cuenta que con las carreteras que habia en Uruguay me sobraria coche, además gastaba como un mechero. 



 Un vial de subida y uno de bajada, pocos lugares donde adelantar, aunque eso si muchos menos coches que te estorben durante la conducción. Eso hacia que la sensación era la de conducir solo. Como en mi pais hace 50 años atrás.


Si amigos mios, las carreteras y viales que hay en Uruguay són muy diferentes a las de los paises de la prisa europeos. Carreteras y calles en Uruguay están asfaltados en tramos, más cortos o más largos, en tramos.





La única autopista de peaje se hallaba entre Punta del Este y Montevideo. Esa tenia dos carriles por banda y estaba bien conservada de cara al turismo exterior. Con esas infraestructuras cuando alcanzabas los 100 kms/ hora parecia que el coche iba a despegar y por tanto no corrias tanto. 




En los paises de la prisa todo está hecho para correr y llegar pronto. Más cómodo ? Si, pero tampoco puedes distraerte ni un segundo en admirar ese verde manzana que teneis por todas partes en forma de campos, cerros y demás vegetación con el eucaliptus dominandolo todo.

Al no haber montañas ni medianas ni grandes, el desnivel és casi inexistente, sin curvas que te distraigan. En definitiva, todo recto i para adelante que és gerundio. La bisa, la tia nena para algunos, se acojonaba cuando subia con el coche a Montserrat por las curvas que hay. Ahora lo entiendo.

Tanto en el interior del país como en la costa, o en Montevideo la arquitectura denota una época gloriosa, la de nuestros abuelos y bisabuelos a finales del siglo XIX, principios del XX. Está por todas partes. En algunos sitios más cuidada pero en general les falta una mano de pintura o reformas más profundas. Supongo que hace falta mucho dinero para arreglar tanto edificio público y la intendencia siempre dice que no tienen dinero.-


Aquí me acojoné, pensaba que el océano se me iba a tragar. El desnivel y la falta de edificios altos me jugaron una mala pasada. Los edificios altos en Europa te quitan la vista del paisaje natural que tras de ellos esconden. 


En todo Minas hay pocos edificios de diseño moderno como este hotel capaz de competir con cualquier hotel europeo. Aquí coincidí con Pol Tarrès, maestro del trial, que estaba haciendo una demostración en Minas. Le oí hablar en castellano y se me llenaron los ojos de làgrimas, of course.

Las edificaciones de los años 20 y 30 del XX abundan por doquier tanto en el interior como en la capital.





Vestigios de un pasado floreciente.




No solo és antigua sinó que está en servicio actualmente. No hay duda que el uruguayo és un gran conservador del patrimonio, solamente hace falta un poco de voluntad y dinero para su conservación. 








Este vacio de coches, amigos mios, és imposible en mi país, os lo digo de verdad. Zonas azules de pago para coches en todas partes. Aqui, no és que no haya zonas de pago és que no hay coches!!
 Una cosa que me llamó la atención fué la poca construcción vertical que teneis, al menos en el interior. Montevideo és otra cosa. Máximo dos plantas. Igualito que en los años 50 de mi infancia. Viaje al pasado o "dejà vu"como querais.  



Mi opinión és que a veces las empresas privadas lo hacen mejor que las públicas y la pública, que en el fondo la intendencia és una empresa pública, o tendria que ser y no un lugar para enchufados donde calentar una silla. 






Algo se mueve en Minas. No todo el mundo está contento. 




Los negocios con la crisis y encima la pandemia se han fundido.-



De todas maneras están bastante obsoletos, caducos, según mi opinión.




Las escuelas necesitan modernizarse para adaptarse a las necesidades de hoy. 








Mano de pintura? 











La motocicleta és el transporte más popular en Uruguay.  Pero tiene su explicación. Los impuestos gravados al automobil hacen imposible su compra para la mayoria.  Me dí cuenta amigos. 








Economia familiar en una moto-coche. 

No existe transporte de pasajeros por tren en Uruguay. Todo se mueve por medio de un gran entramado de autobuses, no sé si puntuales o no, como este de la estación de Minas. 





Publicidad de última generación. 


El uruguayo cuando se le llenan los quinotos también protesta. Como en esta foto tomada en Montevideo. 




Pero me da, que tiene que estar muy desesperado para hacerlo. Normalmente és incluso demasiado tranquilo. Están siempre a las ordenes de los demás. En el hotel és lo que me decian: "A las ordenes". Yo me cuadraba como cuando mi sargento, en la mili me lo ordenaba.


Miseria hay en todas partes, tambien en Barcelona, esta foto és curiosa porque detras de la indigente están los seguratas del banco con las metralletas a punto, esperando el furgón blindado. 





La falta de trabajo és una constante en nuestra sociedad, pero aquí todavia quedan trabajos en que el trabajador haciendo 40 horas semanales ganan 75000 pesos mensuales y no hace falta el pluriempleo, a parte de que está prohibido por ley. En negro evidentemente que hay personas que lo practican. 




Imaginación al poder.-



El problema de las drogas en Uruguay ya me lo contaron, encima són drogas baratas y no menos dañinas, al contrario. Una lacra social. Faltan más pequeños empresarios que se animen a crear empleo para la juventud.  



Esta foto és emblemática, hecha por mi en pleno centro de Montevideo. Al poco de hacerla vinieron los policias a sacar al pobre hombre que dormia placidamente. Lo vi con mis propios ojos.






La cuestión de los precios, que os voy a decir. Un escándalo. Comparativamente hablando, están desmesurados por lo que se cobra en vuestro país. La história de la bolsa de patatas snacks ya será célebre cuando os comentaba cuanto valian en mi país estos articulos de "picoteo" que para vosotros són un verdadero lujo. Y encima a los turistas nos sacan parte del IVA. No está mal para fomentar el turismo pero más valdria mayor competitividad entre los fabricantes de snacks para abaratar el producto.




Me di cuenta de que unos precios que para mi resultaban normales eran abusivos para vosotros.





Un congelador, perdón freezer, como este, aqui vale 250 dolares. 



En la televisión de Minas, antes de ponerme a dormir, veia toda la publicidad para instigar a la gente a meterse en creditos de pago financiado. Comprar, comprar y luego a pagar con intereses claro. Si és uno no pasa nada, pero lo malo és que nos pasamos todos. 




Sobretodo a jugar, loteria, tombola, quiniela por si salimos del atasco.-











En esta lucha entre la modernidad y la sostenibilidad, entre un Uruguay con infraestructuras mas modernas y una Uruguay verde, que realmente és vuestra mayor riqueza, yo me quedo con esta última. Pero está claro que con lo verde no se come.

És el parque Rodó de Montevideo.


Rincón de Piriápolis.-


Dificil elección. Un poco más de trabajo y en mejores condiciones para poder conservar todo este campo y estos rincones virgenes y paradisiacos estaria bien. 


Rincón de Piriápolis.-







Arroyo de Santa Lucia (Lavalleja) 





Cerro Artigas de Minas



Plaza Cagancha de Montevideo.-




Perrito sin hacer nada en la plaza Libertad de Minas.

Perros, caballos, vacas i corderos a cada kilómetro de la carretera y campo, campo, campo. Para mi fué una gozada, pensad que aqui en mi país no haces ni diez quilómetros que no te encuentras una población. Hay campo en el interior, mucho más en el interior. 



Pajarito en el interior del restaurante del Santa Lucia. Los cardenales y los horneros de vuestra tierra són preciosos. 












Carpinchos o Capibara en el Parque Rodó de Minas (insultar en castellano se me da fatal)




Otro perro sin hacer nada en el hotel Rivadavia de Piriápolis. En plena recepción. Ni se inmuta. 









Playa de Canelones. En mi tierra los edificios de 7 pisos estan tocando el agua y la explotación turistica hace 50 años que ha llegado a máximos. El turismo sostenible és posible? 

El turismo és nuestro principal aporte de riqueza y dinero pero a que precio? Evidentemente no tenemos esa cantidad de playas virgenes que teneis vosotros. 



Colonia Sacramento.-




Para los que no son uruguayos no os creais que no hay modernidades en Uruguay. Aquí el Hard Rock Café en Montevideo.



Vista de una parte de Punta del Este. Para mi la Uruguay maquillada de cara al exterior. Lo más parecido a Benidorm, Torremolinos o Marbella. 




Punta del Este.




Punta del Este con sus edificios verticales, modernos y desafiantes ante el Uruguay del interior que no tiene nada que ver con esto. 




Casa Pueblo en Punta Ballena és la obra de la iluminación de Carlos Páez Vilaró. Seria el claro ejemplo del Uruguay sostenible y a la vez rendible economicamente. Por ahí van los tiros. 




Lo antiguo y lo nuevo en clara contraposición. 


Imagen de Montevideo.



Playa Pocitos en Montevideo, otra muestra de la Uruguay moderna pero inasequible para la mayoria.







El clima atlántico de la primavera uruguaya nos hizo de las suyas.-




Lo que me queda por ver para otra vez. 



De todo ello, lo mejor de todo, la respuesta de su gente. El uruguayo és ante todo hospitalario y un gran anfitrión. Tenga poco o mucho te ofrecen todo lo que tienen en casa. Debe de ser cosa del dulce de leche que sean tan cariñosos y amables....




































Siempre me he llevado bien con los perros, que pasa !!








Aunque hace cara de felicidad no se pudo llevar la mostaza de "La Pasiva"

No vi a muchos fumadores en Uruguay pero en su casa disfruté un montón fumando los cuatro en el comedor, no en la calle como apestados. Una gozada. 

Hablando de tabaco, en Uruguay todos los paquetes de cigarrillos són iguales, fumes la marca que fumes, además todos tienen el mismo sabor a nada de nicotina. Además los restaurantes están obligados por ley a cocinar sin sal. Un asco.

Y si nos ponemos pesados está prohibido tener animales en jaulas en casa. Pero está permitida la venta de marihuana en las farmacias con un permiso previo claro. 









































Ya me voy, terminé ya. 



Siempre nos quedarán los amigos. 



Para cuando decidamos volver.- 









Cada uno a lo suyo. Yo a meditar. 


A otros les queda mucho trabajo para hacer, verdad Joselo? 





Fuente: datosmacro.expansión.com




Són datos del 2019, igual han aumentado los porcentajes en 2020 y 2021. La falta de inversión privada interna seguramente tiene algo que ver en la creación de empleo. 




Aquí os dejo algunas palabras por si vais a Uruguay y nos sois de allí:

Palabras del lunfardo-vulgar  1

Palabras del lunfardo- vulgar 2

Palabras del lunfardo-vulgar 3


















diumenge, 17 d’octubre del 2021

XIMPLES POPULARS DE LA IGUALADA DE FINALS DEL XIX




Joan Serra i Constansó va néixer al carrer del Clos d'Igualada l'any 1864 i morí a Barcelona el 1924.
A més de l'escultura, fou aficionat al dibuix i l'excursionisme. Feu de periodista, polític, escriptor i empresari. 
Col·laborà a les publicacions:  Lo Frare Mostén (1899), La Tomasa, La Bugadera (1900) , La Perdiu ab Salsa (1902), Quatre Gats (1899), La Campana de Gràcia, L'Esquella de la Torratxa i El Igualadino (1904) amb el pseudònim Jep de Jespús.
L'any 1883 fou un dels fundadors del Centre Catalanista d'Igualada i fou un dels principals animadors de l'Ateneu Igualadí de la Classe Obrera, del qual en fou president el 1890-1893 i el 1903-1905.
Així s'expressa en el pròleg de "Mig segle de vida igualadina" : 

"Però el llibre és de coses viscudes i he de parlar forçosament de mi. Les impressions escrites tenen relació amb la vida col.lectiva dels igualadins i constitueixen naturalment fets històrics. En escriure aquesta obra,descarrego la meva memòria d'una pila de records que hi guardava, ajudant que no quedin oblidats alguns caires de la vida igualadina i alguns episodis que són dignes de recordar-se." (1)

Exactament, en Serra i Constansó ens ofereix, en aquests dos llibres seus, una Igualada inèdita per nosaltres perquè ja no existeix. És a dir: carrers, renoms de persones, personatges, esdeveniments històrics viscuts en primera persona, festes populars, balls, costums i jocs ja finits. Per no parlar de les expressions i mots perduts en el temps. En definitiva, tot un món passat, però viu, en la seva memòria, com ara la dels "ximples populars" de la Igualada de quan era petit. ( pàg. 121 de "Mig segle de vida igualadina")





De fet, tan sols amb els topònims i antropònims que Serra i Constansó utilitza, n'hi hauria prou per fer un llibre-inventari sobre aquella Igualada desapareguda.- 

La meva pretensió, ara, és tan sols presentar-vos a pèl aquests records i alguns més, enterrats dins aquests dos llibres de Joan Serra i Constansó  perquè, senzillament llegint-los, faràs un viatge a un passat que no trobaràs en els llibres d'història, tot vist pels ulls d'un infant igualadí i amb el cor d'un escriptor  romàntic que volia tornar a casa. El canvi de la Catalunya rural a la Catalunya industrialitzada va ser tant fort per Serra i Constansó com, en el nostre cas, el pas a una Catalunya turística a partir del 1960 amb tot el que això va comportar.  



"Els homes vivim tres vides: la real, la de fantasia quan som joves i la dels records quan anem a vells.
La vida real és prosaica des del bressol a la caixa. El treball ens reté esclaus.Les necessitats del viure ens tallen les ales. Fruïm més o menys honestament,ens casem, som d'alguna junta i arribem als seixanta sense altre canvi que l'haver substituït els avis i els pares per uns fills i uns néts"(2)


"Com a una formosa compensació tenim durant la joventut la vida de la fantasia empedrada d'il·lusions. Mentre la vivim som els protagonistes d' interessants aventures amoroses, els herois d'ardits alçaments patriòtics, els capdavanters de generoses revoltes."(3)


"En casar-nos enterrem el somniador que vivia dins nosaltres i fem la vida normal, grisa, monòtona, del nostre destí, fins que ens adonem, que els cabells se'ns han tornat blancs. Llavors renunciem a mirar endavant i girem els ulls al passat."(4)

"Per això escriure aquest llibre ha constituït per a mi un goig immens. En covar-lo i en produir-lo, he tornat a fer pedrades, he vagat per la riera, he rebut palmetades del senyor Llorenç i consells del senyor Manel, he sentit la campana de la sang tocant a sometent, i tota la meva vida d'infant, des dels quatre anys als quinze, ha passat per davant la meva fantasia amb unes proporcions, uns matisos i uns atractius que no tingué certament quan realment la vaig viure." (5)



En aquesta obra autobiogràfica de Joan Serra i Constansó ens relata, en primera persona, molts dels esdeveniments de la tercera carlinada, ocorreguts a la vila d' Igualada i rodalies. Venint d' un home com ell, és de particular importància i mereix fer-hi esment en aquesta entrada:





"El dijous, dia 17 de juliol de 1873, a les vuit del matí (..) va deixar-nos esverats la campana de la sang que tocava a sometent. Tot seguit va sentir-se gran avalot al carrer i crits de: ¡ Venen els carlins!(..) El Samsó va dir a la mare que Igualada estava assetjada per més de cinc mil carlins; que Don Alfons i Doña Blanca eren a Can Fàbregues esperant l' hora d' entrar; que menaven les forces en Savalls i en Miret (..)" (6)















"(..) La resistència d' Igualada havia durat trenta sis hores i havia costat la vida a una pila de soldats i a vint-i-vuit paisans, morts dinou d' ells en la lluita, tres duent matalassos a les barricades i sis afusellats pels carlins.(..) A tots quatre cantons d' Igualada, a set hores de distàmcia, hi havia nombroses tropes del Govern, cap d' elles va acudir en socors de la vila amenaçada, la columna del coronel Tomaseti era a Cervera, Manresa estava plena de tropes. A Martorell també n' hi havia, ningú acudí. Tan sols va intentar-ho inútilment el Xic de les Barraquetes que el divendres al matí pogué arribar fins prop d' Igualada pel cantó de Carme. Els carlins abandonaren la vila el dissabte al matí. A la tarda entraven els voluntaris del Xic de les Barraquetes i d' altres cossos republicans." (7)


















Va ser un dels homes de "La Campana de Gràcia".
Als sis anys cada setmana llegia sencera La Campana de Gràcia a la seva mare, que no sabia de lletra.
Val a dir que, als setze anys, envià el seu primer article a dit setmanari, en el qual seguí escrivint fins a la seva  mort.






















A partir del 1895 escrigué també a "La Esquella de la Torratxa" amb el mateix pseudònim. 

Com força altres escriptors catalans que van viure a cavall dels segles XIX i XX, Busquets i Punset, entre d'altres, i Serra i Constansó també, la importancia del ruralisme és reflexa en tots els seus escrits. 





"¿ Que marxém aviat?
Dintre un quart d’ hora.
El matalot ja enganxa. Fiquéus dintre
y emboliquéus ben bé. Ja hi ha un bon sostre
de palla y boll pels peus. Comadó y vela
son ben posats y l’ ayre no s’ hi cola.
¿ Que serém aviat a Esparraguera?
-Si no hi ha contratemps per’ llá a les dotze.
Portant com porto a varas la Gallarda,
a ganxos la Garbosa,
de arriatas la Baya y la Liguera
y al davant la Pastora
farém dejorn per tot, si es que no’ ns surten
el Casulleras y la seva colla
per ‘llá al Hostal del Porch a fénsels treure." 


La Esquella de la Torratxa, Any 23, nº1147 del 4-01-1901 ( pàgs 30-33)


Aquest viatge a Barcelona és vist així pel nostre escriptor, ell va viure realment aquest món, el coneixia bé.  La durada i etapes del viatge amb diligència i un munt d’ expressions populars d’aquells anys.
Tot això amb un llenguatge realista i quasi cinematogràfic que ens fa viure un ambient a lo Serrallonga,   però, ens adonem de seguida que estem davant la Hispano Igualadina del segle XIX.





En els dos llibres memorialístics seus, Serra i Constansó mostra el seu desencant, fins i tot dolorós, entre la seva Igualada del 1880 i la moderna ciutat del 1920. Li costa de pair, igualment, el canvi social hagut entre la societat de llavors i la d'ara.

"Ens hem adonat a Igualada d'aquestes diferències entre antany i enguany perquè d'aquella vida suau en guardem el dolç record d'haver-la viscuda, i la vida actual la palpem amb repugnància no ja en aquell viure vilatà on els modernismes eixorcs  hi arriben atenuats, sinó en la ciutat cosmopolita on tota extravagància hi troba bona saó."  ( pàg 53 del epíleg de "Quan jo tenia vint anys")







El nostre escriptor, vist per en Jaume Passarell, com a home de L'Esquella de la Torratxa en aquesta làmina de La Esquella de l'any 1917.-








Article de Jep de Jespus aparegut a La Esquella de la Torratxa del 2/11/1900.-

















Aquest, aparegut en el nº 2000, extraordinari de l'Esquella de l'any 1917. El seu esperit republicà queda reflectit. 









Aquí veiem tot el personal de "La Tomasa" (1888-1907),  entre els quals no hi tenim el nostre heroi perquè hi va col·laborar ben poc. 














Tonterías (1900) és un recull de vuitanta-sis poemes d’amor i desamor dedicats a una noia de la qual va estar enamorat quan era jove. ( WQP)






Del viure alegre (1917) és un conjunt de catorze contes, el tema del qual són les dones i la relació de l'autor amb elles. En molts casos les dones són persones de mala vida i el narrador procura redreçar-les pel bon camí. Els relats acostumen a tenir un final moralitzant. Els tres primers llibres de Serra i Constansó estan signats com Jeph de Jespus. (WQP) 



Després de contar-vos com era el nostre escriptor, una mica el que pensava i el seu context històric, passem, ara sí, a descriure, segons, el seu record, aquests beneits igualadins que tant van cridar l'atenció de Joan Serra. Acompanyo amb aquestes imatges antigues d'Igualada perquè evidentment no tenim cap imatge de dits personatges. Per això són tan important aquests escrits. 



XIMPLES POPULARS

" Encara que la meva afició predilecta era la riera, no sempre quan feia campana anava a mullar-me els peus. Alguns dies sortia a menjar lladons al torrent de can Roca; altres a collir gínjols a can Riba. De vegades cercava llacsons i coscunilles per barrejar amb l'ensiam, l'escarola i les anyàmeres a l'hora de sopar. Quan en Montenegro dirigia les noves fortificacions, passava hores contemplant els soldats enginyers que alçaven el fort de Sant Magí. Per matar el temps, sempre trobava motius més agradables que el d'anar a estudi."



" A voltes no sortia d'Igualada, exposant-me  que em veiés algú de casa. Vagava pels carrers aturant-me a llegir les auques que tenien a l'aparador les botigues de cala Seca a la Font Vella o a cal Benet de l'Angel al Bassot. Els romansos que el Perelló exposava a la paret de cal Setanta de la Plaça, també m'entretenien força." 

" Però en lo que badava més era seguint algun dels molts beneits que rondaven per la vila. El "Joanet de l'Egum", sobretot, em tenia encantat. Era un tipus petitó, d'ulls vius i amb bigoti i perilla de romàntic. Tocava el flabiol amb el nas i duia un tamborino minúscul. Si li parlaven dels dimonis, s'enfurismava fins a un punt que el feia perillós i això donava motiu que la gent el tingués per un esperitat. Una de les seves habilitats era dir el parenostre plorant i rient. Quan tocava el flabiol se sentia, segons ell, des de Montserrat."



" També m'interessava el "Dènc dènc" . Duia un leviton que qui el va estrenar ja segurament havia complert els seus anys de purgatori. Feia de llímpia botes i arreplegava totes les gallines mortes que trobava pels carrers. La gent deia que se les menjava; però els malpensats asseguraven que només tirava a l'olla les que arreplegava vives. Era un tipus alt i caminava a poc a poc, amb un aire digne, servant a la mà esquerra la caixa del se ofici i amb la mà dreta ficada entre dos dels botons del seu redingot, levita o lo que fos, aquella folgada peça de roba que el cobria. L'Isop de Velàzquez té una retirada amb el Dènc-dènc." 




" El boig que patien a cal Contí del carrer del Clos també em distreia. Tenia una pila de renoms: el Teta, el Vago, el Trencasetrills. Una de les seves manies era anar al darrera de tots els cotxes que arribaven, seguint-los des del portal de la Soledat fins a cal Alejandro o a cal Ramonet. Quan un brivall li cridava Vago !!, cloïa els punys i deia amb veu gutural: -Et tustaré !!. Tenia el vertader tipus de l'imbècil: el cap brandant, els polsos enfonsats, la barra inferior sortida i unes orelles grosses tirades endavant com dues nanses. Sempre duia molta quitxalla al darrera." 


"El Paiona, un pobre maniàtic inofensiu, també portava a estones el seu rotllo de xicots. Era un antic mosso de cal Patera, bon home i excel·lent treballador. No va poder pair ben bé els sermons d'uns missionistes que passaren per Igualada i començà d'agafar mosques. Anava pels carrers monologant i parlant d'àngels celestials, dels Déus divins i dels Sants de la glòria...."


" El Mut dels Esquiladors, de la familia dels esquiladors que hi havia al carrer de l'Amnistía, també, naturalment, era aficionat a tota mena de bestiar de tiro o de carrera, i anava com el Vago, darrera de les diligències."


" El Jaume de les Trompes, gras, corpulent, amb un constant somriure estúpid, voltava poc pels carrers treballant regularment a una fàbrica de poca importància que al carrer del Clos tenia en Jaume Galtés i on aquell pobre anormal feia rodar no sé quins aparells."

" El Roquetas music no era ben bé ximple, agafant-li solament unes gracioses rampelleries. Si fent una passada amb l'orquestra algú li ensenyava un joc de cartes, deixava tot seguit el rengle disposat a jugar-se dos quartos al tuti, tres les dues. Tocava bastant bé el violí."

"El Mingo era un golafre que no es veia mai tip. Més aviat inflat que gras, anava sempre amb la boca oberta disposat que li tiressin vianda. Si li deien: -Mingo toca el bombo- exhibia la seva especialitat que consistia a imitar amb la boca aquell sorollós instrument. Als vailets, el Mingo ens feia una mica de por."




"Altres n'hi havia, encara, de tipus més o menys populars; però els apuntats eren els únics que tenien el privilegi d'omplir-me algunes de les hores que el meu deure tenia destinades a l'escola, però que les meves aficions dedicaven al carrer." 


Els dos llibres són farcits de noms i renoms de llocs i de persones de la Igualada desapareguda de finals del XIX. Tot un luxe !! 








Fontada  a terres del Sr. Figuerola.-

























FONTS: 

"Mig segle de vida igualadina" (1924) (1-7)
" Quan jo tenia vints anys" (1923)